Directeur Sandra Kamp spreekt met regelmaat onze BKL leden. Met BKL in gesprek willen we achterhalen waarom ondernemers en organisaties zich aanmelden als lid van onze vereniging, wat ze nodig hebben én wat ze bij BKL willen halen. Hieronder lees je de korte verslagen van deze gesprekken.
Wil je ook in gesprek met BKL? Nodig ons uit voor een digitaal, telefonisch of persoonlijk gesprek via sandrakamp@bedrijfskring.nl.
Schothorst Feed Research
BKL in gesprek met.. Jan Kamphof, CEO van Schothorst Feed Research. Hij ontving BKL directeur Sandra Kamp in het bedrijfspand op de Meerkoetenweg.
Jan groeide op op het Kamperland op de melkveehouderij van zijn ouders. Een carrière aldaar was voor hem geen optie maar gedurende zijn gehele loopbaan was hij wel werkzaam in de agri-business. Na zijn studie veevoeding aan de Landbouwuniversiteit Wageningen werkte hij 25 jaar grotendeels in de internationale handel. Dat deed hij onder andere als commercieel directeur van Agrifirm Feed en Hamlet Proteïn A/S in Denemarken en andere grote namen zoals Cargill, DuPont de Nemours en ED&F Man. Toen bekend werd dat de inmiddels oud-CEO van Schothorst na meer dan acht jaar met pensioen zou gaan, trok de positie Jan’s aandacht: ‘Schothorst Feed Research is een grote bekende in de onderzoeks- en consultancywereld. Ik werd gevraagd of ik iemand kende voor deze rol en besloot er zelf voor te gaan.’
Wat was jouw focus in jouw eerste maanden?
‘Ons bedrijf telt zo’n 85 medewerkers, dat is veel maar net klein genoeg om inmiddels bijna iedereen van naam te kennen. Ik luister en voer verdiepende gesprekken. Dat wordt de basis van een nieuw meerjarenplan dat eind dit jaar aan vernieuwing toe is.’
En de prioriteit naar de omgeving, ken je het Lelystadse inmiddels?
‘Ik verken de positie bij de buren zoals de Lelystadse Boer en andere spelers uit de buurt. Omdat ik zelf in Leusden woon, ken ik de omgeving nog niet goed maar daar komt snel verandering in.
Met welke thema's heeft Schothorst zoal te maken?
‘Dat zijn best een aantal onderwerpen’, vertelt Jan. ‘Hoe kunnen we energieneutraal worden' is een actueel vraagstuk. Daarnaast heeft de inflatie directe invloed op onze kostprijs. We willen verder groeien en winstgevend blijven, dat is best een uitdaging.‘ Toch maakt hij zich geen zorgen. ‘Door de combinatie van research en consultancy, hebben wij een unieke positie in de markt.’
Wanneer kunnen we jou als BKL lid zien?
‘Ik zal bij het Captains ontbijt aanwezig zijn op 1 november, dan maak ik graag kennis met andere directeuren.’
BTV Audiovisuals
BKL in gesprek met …… Bob Tuin en Dennis Mathijssen, van BTV Audiovisuals. Al in 1990 richtte Bob BTV Showequipment op. ‘Met twee speakers en een versterker in een garage’, lacht Bob trots. Inmiddels is BTV voor vele Lelystedelingen een bekend audiovisueel begrip.
Als vaste partner van festivals in de omgeving zoals Jolpop, Lelystart en Sea Bottom festival maar inmiddels ook het Bevrijdingsfestival Flevoland en Jordaan in de Polder weet de organisatie haar weg in de polder goed te vinden. Toch komen zij ook daar buiten, aldus Bob: ‘We werken samen met het zomercarnaval Rotterdam en Rai Amsterdam en we faciliteren theatertours.’ ‘Ook leveren wij onze audiovisuele installaties met servicecontracten aan winkels en bedrijfsleven’, vult Dennis aan. Een mooie handvol activiteiten dus.
BTV is al meer dan 15 jaar lid van Bedrijfskring Lelystad en is ook voor BKL evenementen met regelmaat een van de partners op het gebied van techniek. Zoals ook bij het BKL Gala waar zij de afgelopen jaren als VIP sponsor het ondernemersevent mede mogelijk maakten.
Na 35 jaar is BTV uitgegroeid naar een volwassen onderneming met vestigingen in Lelystad en Almere en toe aan een verandering van bedrijfsstructuur. Dennis Mathijssen, met veel ervaring op het gebied van entertainment sloot zich aan en is inmiddels CEO van het bedrijf. Dennis: ‘Dit jaar hebben wij grote investeringen gedaan louter high end apparatuur, zoals L’Acoustics Allen&Heath, Midas, Shure en diversen lichtapparatuur, zo zijn wij weer up to date voor de hedendaagse markt.’
De Kantoorzuster
Erika Acda, eigenaar van De Kantoorzuster, professioneel organizer. Met ouders als ondernemers (van tuincentrum De Kempenaar) lijkt de stap naar de start van een eigen bedrijf logisch. Toch was dat niet hetgeen Erika trok na haar opleiding. Na een jaar op de Hotelschool in Leeuwarden en werken in de reisbranche verwerkte ze ruim 22 jaar op verschillende basisscholen de administratie.
‘Ik was altijd al bezig met zaken mooier, georganiseerder en overzichtelijker te maken’, vertelt Erika. ‘En toen besloot ik er mijn vak van te maken.’ De opleiding tot Professioneel Organizer Zakelijke Markt in 2022 was een mooie gelegenheid om als zelfstandig ondernemer te starten en De Kantoorzuster werd geboren.
‘Wie zijn jouw klanten en hoe zien jouw diensten eruit?’ vroeg BKL directeur Sandra Kamp haar.
Erika, met een knipoog: ‘Het liefst iemand met megachaos. In feite kan ik iedereen die werkt met email, agenda en documenten helpen bij effectief en efficiënt werken. Van leidinggevende tot een heel team, mijn begeleiding hangt af van wat nodig is.’
Tijdens een stageopdracht bleek al hoe waardevol de inzet van een professional organizer kan zijn. ‘Mijn klant ervaarde meteen rust toen ik hem had geholpen met het organiseren van zijn mailbox. Na een jaar hadden we weer contact en nog steeds werkte wat ik hem had geleerd. ‘Doet jouw mail het wel?’ had iemand hem gevraagd omdat zijn inbox steeds leeg was’, lacht Erika. Naast de controle over je mailbox, zijn plannen en agenderen en werkplek- en documentenbeheer diensten waarvoor je bij De Kantoorzuster kunt aankloppen.
Erika werd begin dit jaar lid van Bedrijfskring Lelystad en is volop aan het netwerken bij bijeenkomsten. Ook is ze actief op LinkedIn waar ze tips en adviezen deelt. Neem een kijkje op haar website, www.kantoorzuster.nl
Lengers Yachts
Rens Blauwkuip, manager service en aftersales bij Lengers Yachts. Als man van het water en gepassioneerde zeiler, iets wat hij van zijn ouders al meekreeg, studeerde hij aan de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam. Na tweede jaar op de grote vaart kwam hij in contact met Lengers Yachts in Muiden. Hij werkte er drie jaar als service manager maar sinds kort komt hij vanuit zijn woonplaats Aalsmeer dagelijks naar Lelystad. Lengers Yachts nam in september 2022 namelijk Schaap Shipcare over en zette de activiteiten voort onder de naam ‘Lengers Marine Center.’
Hoe is de samenwerking met het Lelystadse bedrijf Schaap Shipcare ontstaan?
Rens: ‘Lengers Group had de wens om naast zijn dealerschap voor andere merken ook een eigen merk op de markt te brengen. Lengers werkte al met Leen Schaap samen, onder andere vanwege zijn kennis van composiet. Zo ontstond de verdere samenwerking.’ Leen is lokaal een bekend gezicht als oprichter van Schaap Shipcare en om het bouwen van oceaanrace-jachten en blijf BKL lid onder de bedrijfsnaam Schaap Composites.
Welke activiteiten komen er in Lelystad?
‘We hebben bijna 18.000 vierkante meter, service- en opslaggebouwen en een 70-tons kraan. Hiermee kunnen we klanten nog beter van dienst zijn en serviceactiviteiten op grotere schaal mogelijk maken, terwijl er grotere capaciteit beschikbaar komt voor het uitvoeren van composiet- en gelcoatreparaties. Er komt meer ruimte voor winterstalling en bovendien zal de faciliteit in Lelystad ook dienen voor de bouw van het nieuwe jachtmerk, genaamd Stratos. De activiteiten van het hoofdkantoor in Muiden blijven ongewijzigd; verkoop en aftersales voor jachten van de vertegenwoordigde merken.’
En de medewerkers van Schaap Shipcare?
‘Zij blijven aan boord en worden onderdeel van de Lengers Group. Inmiddels lopen hier circa 20 medewerkers rond waarvan het merendeel in Lelystad woont. De rol van bedrijfsleider komt in handen van Jeffrey zodat ik me volledig kan focussen op het over-all managen van de site en structureren van de service afdeling.’
Hoe is jouw kennismaking tot nu met Lelystad?
‘Ik ben nog niet echt in de stad geweest maar Batavia Haven heb ik al ontdekt, een mooie plek! Verder hoop ik snel kennis te maken met het lokale netwerk. Ik maak graag gebruik van diensten van andere ondernemers in de stad en zal meer tijd gaan vrij maken om me te laten zien.’
Inloophuis Passie
Hannie Reeuwijk, voorzitter van Inloophuis Passie. Van oorsprong Nijmeegse, groeide Hannie op in Breda, verhuisde ze in de jaren ‘70 naar Lelystad en maakte zij een indrukwekkende carrière bij de politie, recherche en diverse leidinggevende rollen bij het Openbaar Ministerie. Nadat ze een periode uit de roulatie was door geconstateerde lymfeklierkanker wist ze: ik wil weer in het veld werken in een maatschappelijk relevante functie. Dat deed Hannie tot haar pensioen in januari 2022. En hoewel niet in een betaalde baan, doet ze dat in feite nog steeds. Sinds januari dit jaar leidt ze het bestuursteam van de stichting, een ontmoetingsplaats voor mensen bij wie kanker op hun levenspad terechtkwam. Hannie heeft ambitie, staat midden in het leven en is oma van twee kleinkinderen. BKL directeur Sandra Kamp sprak haar op de locatie in de Botter.
Wist je al van het bestaan van het Inloophuis?
‘Door mijn ziekte kende ik de locatie en toen ik met pensioen ging, wilde ik er graag als gastvrouw werken. En nu dus als voorzitter.’ Het centrum is professioneel georganiseerd met een kundig bestuur en dito vrijwilligers. Hannie: ‘We hebben een jaarplan waarbij de focus op drie hoofddoelen ligt. Ten eerste willen we meer bezoekers trekken. Ons tweede doel is meer bekendheid genereren. Ervan uitgaande dat 1 op de 3 mensen helaas met kanker te maken krijgt en we een stad van 80.000 inwoners hebben, zijn we nog lang niet voldoende bekend in de stad. We doen marktonderzoek en willen aan de slag met ons imago.’
En het derde doel?
‘Een kwaliteitsslag maken en verbinden met samenwerkende partijen. Al onze vrijwilligers krijgen een basistraining van brancheorganisatie IPSO, we werken samen met diverse andere organisaties waaronder het ziekenhuis en gaan dat doen met het Sportbedrijf, Porteum en Welzijn Lelystad.’
Wat willen jullie dit jaar met name bereiken?
Naast de aandacht voor onze doelen, zijn we ook op zoek naar meer sponsoren voor onze activiteiten zoals bijvoorbeeld het 10-jarig jubileum in oktober en het mede- organiseren van de Kompassieloop. We kijken er naar uit nog meer kennis te maken met ondernemers!'
Stoeten & Partners
André Strijker is trainer/ adviseur bij Stoeten & Partners. Na een carrière van 8 jaar bij DGN retail (serviceorganisatie voor doe-het zelfondernemers waar onder Hubo) besloot André in 2019 het roer om te gooien. ‘Mijn baan waarin ik leidinggaf aan buitendienst medewerkers en afdeling opleidingen voor 300 winkels, vond ik nog steeds leuk maar ik merkte dat ik steeds meer op kantoor kwam te zitten. En dat trok me minder.’
Als zoon van binnenvaartschippers groeide André op met de norm om hard te werken en actief bezig te zijn. Zijn eerste bijbaantje als vijftienjarige in een groentezaak beviel zo goed dat hij later besloot de studie Retail Management in Leeuwarden te volgen, de basis voor al zijn werkplekken. ‘Anderen helpen en dienstbaar zijn is mijn missie in mijn organisatie,’ vertelt André.
In 2019 kwam hij in contact met Arjan Stoeten. ‘Mijn eigen bedrijf Strijker Services was inmiddels in de maak en ik besloot mij aan te sluiten bij hun team van trainers/ coaches en adviseurs op het gebied van commerciële, management- of organisatie- ontwikkeling”. Naast de retail komt hij ook regelmatig bij klanten in de bouw en bij makelaarskantoren. ‘Ik vind het leuk om al die verschillende dingen te doen.’
En wat gaat zijn lidmaatschap van Bedrijfskring Lelystad volgens hem opleveren? ‘Nu is het ook tijd om lokaal te gaan netwerken. ‘Ik kijk er naar uit andere lokale ondernemers te leren kennen!’
MEMO reclame
Roel en Sander Vinke, eigenaren van MEMO reclame. MEMO bestaat dit jaar 50 jaar, Sander nam onlangs de aandelen over en bovendien won het reclamecentrum in 2012 de BKL Trofee. Tijd om weer eens langs te gaan om de heuglijke feiten te bespreken in deze uitgebreide feestelijke editie van ‘BKL in gesprek’. BKL directeur Sandra Kamp sprak vader Roel en zoon Sander op locatie op de Bouwweg, Noordersluis.
Gefeliciteerd met dit jubileum hoe is MEMO reclame ontstaan?
‘Vijftig jaar geleden schreef Arie Beeke zijn bedrijf in bij de Kamer van Koophandel als Beeke reclame,’ vertelt Roel. Als etaleur bij Capilux besteedde Roel regelmatig werk uit bij Beeke en toen Arie Roels polste om de zaak over te nemen, besloot Roel eerst eens in dienst te gaan. De eenmanszaak groeide uit tot een modern signbedrijf.
‘We werden compagnons, 25 jaar na oprichting werd de bedrijfsnaam veranderd in MEMO reclame en in 2008 zette ik het bedrijf voort onder die naam.’
En jaren later nam jouw zoon dezelfde stap het bedrijf over te nemen, wat is jouw achtergrond, Sander?
Een lachende Sander: ‘Ik deed iets anders, want na mijn studie Bouwkunde en Brand en Designmanagement ging ik de marketing en communicatie kant op.’ Sander werkte o.a. voor Het Goed maar toen zijn vader op zoek was naar een verkoper voor MEMO, wilde hij dat in 2015 wel een jaartje proberen. De locatie op Urk werd verkocht, het bedrijf richtte zich volledig op digitale print en de organisatie groeide. ‘Dus ik bleef, zoals je inmiddels weet!’
Hoe is dat om samen te werken als vader en zoon?
Roel: ‘We ontwerpen, produceren, printen en monteren communicatie-uitingen. En we vinden het beiden leuk om mooie dingen te bedenken met de klant samen, zodat de klant zich goed kan presenteren. En we zitten met onze bureaus tegenover elkaar, dat werkt prima. En ik vind dat Sander het goed doet!’
‘Je kent elkaars valkuilen en kwaliteiten en dat is fijn,’ vult Sander aan
Roel wil over een jaar stoppen met werken en tot die tijd richt hij zich vooral op de tak Memo-live, die zich volledig richt op het aanbrengen van camouflage en sfeervolle beleefplekken op PG-afdelingen.
‘Door onze decoraties is er meer herkenning, kunnen de bewoners de weg beter vinden en worden negatieve prikkels omgezet naar positieve,’ vertelt Roel trots.
Sander: ‘Het is voor ons tijd om meer te gaan netwerken. We lezen de BKL nieuwsbrief, maar zijn ook geïnteresseerd in bijvoorbeeld de BKL MiniMasters en andere bijeenkomsten.’
‘Onze lokale klanten kennen we, zoals Reimert Groep, Knipscheer, Loading Systems, Ansul Beveiliging en de Provincie en nog veel meer. Nu nog wat meer andere ondernemers leren kennen!’ aldus Roel.
Op de foto het team van MEMO reclame inclusief de oud-eigenaar tijdens het feest van het 50-jarige bestaan
Van Zoomeren Advies en Begeleiding
Floris van Zoomeren, eigenaar van Van Zoomeren Advies en Begeleiding, een man van vele interesses. Hij werkte in de jeugdzorg en kinderopvang, studeerde hbo Pedagogiek en volgde diverse coachingsopleidingen. Na een tijdje huisvaderschap, koos hij onlangs voor zelfstandig ondernemen. Naast makelaardij bij Rohlof Real Estate ligt de focus op zijn werk als coach.
‘Als coach heb ik mijn eigen vierstappen werkwijze ontwikkeld met de tools die ik heb geleerd. Ik krijg daar heel positieve reacties op’, vertelt de enthousiaste Floris. ‘In 2009 heb ik me gespecialiseerd in systemisch werk met de opleiding Familieopstellingen. Komend voorjaar rond ik daarbij mijn studie NLP Business Practitioner af (Neuro Linguïstisch Programmeren). Zeer doeltreffende technieken die goed passen bij mijn coachingsstijl. Ik zorg ervoor dat doelen worden behaald met mijn scherpte, ik ga er helemaal voor.’ En zijn zakelijke doel? ‘Ik droom ervan een inspirator te worden voor grote groepen.’
Sandra vroeg Floris wat hij belangrijk vindt aan het lidmaatschap bij Bedrijfskring Lelystad. ‘Netwerken is voor mij relevant, ik ben namelijk echt van de ‘long term investments’ en het opbouwen van duurzame relaties. Daarnaast draagt Floris als geboren en getogen Lelystedeling onze stad een warm hart toe. ‘Ik wil actief aan de slag voor de BKL.’
Werkis Lelystad
Jesse Teeuwen is vestigingsmanager van arbeidsmediair Werkis Lelystad, gevestigd op het Stationsplein. Na twee maanden in deze rol is Jesse al actief aan de slag, binnen Werkis maar ook voor Bedrijfskring Lelystad. Na zijn studie bedrijfskunde in Groningen kwam Jesse in de detacheringswereld terecht. Nu hij in de arbeidsbemiddeling werkt, merkt hij deze branche ook goed bij hem past. Wat maakt dit zo passend voor hem? 'Als leidinggevende heb ik veel vrijheid en ik werk in een team met zowel recruiters en accountmanagers. Bovendien hanteert Werkis geen targets. Er moet natuurlijk geld verdiend worden maar bij ons gaat het echt om de perfecte combinatie tussen werkgever en werknemer. Beiden moeten tevreden zijn.'
Jesse groeide op in dorp op de Veluwe en kwam na een aantal omzwervingen in Nederland en Zweden toch weer in zijn oude regio in Epe terecht. Sandra vroeg hem of hij al bekend was met Lelystad. Jesse: 'Nee dat niet en om eerlijk te zeggen dacht ik ook niet meteen aan een sprankelende stad. Inmiddels ken ik de stad al een beetje beter en heb ik een positieve indruk, voornamelijk door de enorme diversiteit aan bedrijven en branches die hier zijn.' Door het waardevolle netwerk en expertise vertegenwoordigt Jesse Werkis in de BKL arbeidsmarktcommissie en is hij betrokken bij de Conferentie op 11 mei.
Wat verwacht hij verder van Bedrijfskring Lelystad? 'Omdat ik niet uit Lelystad kom, kijk ik uit naar het netwerken. En ik vind het belangrijk om samen te leren met anderen, dus ik zal zeker bij evenementen aanwezig zijn!'
Leonardo Hotel Lelystad City Center
Claire van den Ham is Hotel Manager van Leonardo Hotel Lelystad City Center. Sandra en Claire ontmoeten elkaar in de lichte, net nieuw gestylde bar op de eerste verdieping van het hotel. ‘Ik mag hier vanuit deze rol alles zelf inrichten’, vertelt ze trots. ‘In deze rol heb ik zoveel autonomie, dat het voelt als zelfstandig ondernemen.’ Ook over de kamers heeft Claire alle zeggenschap, laat ze zien tijdens de rondleiding langs de verschillende kamers.
Als kind al droomde Claire ervan om ooit haar eigen hotel te runnen. Na de middelbare school heeft zij eerst een tussenjaar gedaan om meer ervaring op te doen in de hotellerie en een thuisstudie Engels te volgen. Vervolgens is zij gestart met de opleiding International Hospitality Management aan Stenden University in Leeuwarden. ‘Ik voelde me er meteen thuis en heb er 3 jaar met veel plezier gewoond en gestudeerd.’ Haar minor deed zij in Zuid-Afrika, een land waar ze nog steeds liefdevol over spreekt. Na haar eindstage bij het Amsterdam American Hotel als Duty Manager is zij aan de slag gegaan bij het Apollo Hotel Amsterdam, waar zij uiteindelijk is doorgegroeid naar Assistant Front Office Manager. Hierna maakte zij de overstap naar het Leonardo Hotel Lelystad, welke binnen dezelfde hotelketen valt, namelijk de Fattal Hotel Group. Hier is ze begonnen als Front Office Manager en na twee jaar doorgestroomd naar haar huidige rol. 'Ik hoop nog lang voor deze mooie keten te mogen blijven werken!'
Hoewel Claire niet in Lelystad woont - ze woont in Nunspeet - is ze erg betrokken bij de ontwikkelingen in de stad. ‘De gemeente betrekt mij samen met andere bedrijven bij het beter op de kaart zetten van het toerisme. Ik wil de stad dus ook veel meer promoten, de stad heeft zo veel potentie.’
Wat zie jij als niet-Lelystedeling? ‘Het gaat de goede kant op met het Agorahof, en er zijn goede onderlinge connecties met andere organisaties in het centrum. De samenwerking is prettig. Zelf zou ik nog wel wat meer inzicht willen in hoe het andere ondernemers in Lelystad vergaat buiten de horecabranche. Ik kijk dan ook uit naar de BKL-bijeenkomsten en eventuele samenwerkingen met andere branches.’ En de toekomst? ‘Die is nog helemaal open. Ik houd van reizen, wie weet open ik ooit eens mijn eigen B&B in het buitenland’, lacht Claire.
Appetito Lelystad
Vader en zoon Freek en Patrick Snels zijn de eigenaren van Appetito Lelystad. Inmiddels is deze nieuwe horecagelegenheid een aantal maanden open en volop in bedrijf. Beiden met een andere achtergrond (vader Freek deed Bedrijfseconomie aan de HEAO en zoon Patrick volgde een grafische studie) kwamen ze bij de horeca uit, waar hun hart ligt.
Freek runde eerder een restaurant in Hilversum en Patrick zijn eerste horecabaantje was bij de ABC Corner. "Mijn leukste baan tot nu toe. Ik houd van koken, contact met de klanten en het opleiden van personeel. Ook al was het een bijbaan, als de kok ziek was, stond ik ineens toch mee te draaien in de keuken." Patrick werkte als assistent-manager bij Hajé en twee jaar geleden startte hij een samenwerking met The Tosti Club in Lelystad, een activiteit die door de coronacrisis helaas niet tot ontwikkeling kwam. Het tweetal is echter weer helemaal terug en vol grootse plannen om hun keuken te laten proeven in onze stad. Hoe ontstond die samenwerking? Freek: "Dat ging vanzelf. Ik zei tegen Patrick: zullen we samen iets beginnen? En zo ging het balletje rollen. Huisvesting in het pand waarin The Tosti Club voorheen was gevestigd was een wens maar dan wel op voorwaarde dat vanaf daar bezorgd mocht worden. En dat is gelukt!"
Sandra vroeg de horecaondernemers waarvoor we terecht kunnen bij Appetito. "Voor het bezorgen van echte traditionele Italiaanse gerechten", vertelt Patrick. "Ook kun je op locatie sfeervol eten en genieten van een Italiaanse espresso of een cocktail. Wij besteden met zorg veel aandacht aan elk drankje. Voor een bedrijfscatering draaien de heren hun hand ook niet om. Als we het anderen maar naar de zin maken!".
Ons netwerk brengt hen bij de BKL. Freek: "We zien dat jullie een enorm netwerk in de stad hebben, we zijn op zoek naar meer naamsbekendheid en verbinding. En we deden al mee met Lekker Lelystad eind oktober, een geweldig initiatief." Samen met hun groeiende team werken ze hard aan hun droom: een trendy zaak. En misschien wel een franchiseconcept in de toekomst?
Proper
Paul Raatgever, is eigenaar van Proper.nl. Sandra bezocht hem aan het pand op het Noordersluis, waar het bedrijf al 18 jaar gevestigd is. Sandra: "Hoe ben je ooit dit vak ingerold?" Een lachende Paul: "Ooit had ik samen met mijn broer een bijbaantje. We wasten de ramen bij bedrijven, winkels en horeca en eigenlijk heb ik de branche daarna nooit meer verlaten." Inmiddels heeft Proper.nl een trackrecord van zo’n dertig jaar en komen de specialisten in professioneel glazenwas- en gevelonderhoud bij allerlei soorten gebouwen. Grote opdracht gevende bedrijven en vastgoedbeheerders maar ook kleinschalige projecten.
Hoe kwam hij in Lelystad terecht? Paul: "Ik groeide op in Friesland en kwam naar Lelystad vanwege mijn toenmalige relatie. Inmiddels woon ik er al een tijd en heb ik een behoorlijk netwerk. Maar nog niet echt zakelijk in Lelystad en omgeving, dat is nu onze volgende stap." Hun werkgebied is hier in Flevoland nog minder ontwikkeld. "Klopt, onze klanten zitten voornamelijk in de Metropool-Randstad, zoals de Amsterdamse Zuidas en in en rond Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Breda en Eindhoven. Maar ook in Almere. We werken vrijwel landelijk van Hengelo tot Scheveningen en van Groningen tot Maastricht en zelf sinds vorig jaar rond Antwerpen. Maar we willen ons nu ook meer begeven op de lokale markt en zullen daarmee naast onze expertise in de glas en gevelreiniging ook gaan focussen op de klassieke schoonmaak, dus interne dagelijkse (kantoor) schoonmaak in bedrijfs- en industrie gebouwen."
"Wij werken met een enthousiaste groep van zo’n +45 mannen. Allemaal fulltime glazenwassers en gevelreinigers. Ongeveer 60% is in vaste dienst en de rest zijn ZZP’ers. Op kantoor werken 2,5 fulltimers op de administratie 3 uitvoerders die ook veel on the road zijn. Ik ben trots op ze en we sluiten het jaar dan ook altijd af met een mooi feest. Een barbecue en een drankje, een kerstcadeau en een financiële bonus voor alle medewerkers. Het is altijd een prettig en ongedwongen samenzijn."
En de toekomst? "Op een gegeven moment zal ik stoppen en de activiteiten overdragen aan mijn zoon en de bedrijfsleider Kevin. Voor nu focus ik me op netwerken in Lelystad en omgeving om via de Bedrijfskring meer ondernemers te leren kennen."
Linkerfoto: Paul Raatgever
Rechterfoto: Kevin van den Berg
Juist Makelaars & Taxateurs
Maroesja Schuurmans en Nicoline Honig, eigenaressen van Juist Makelaars & Taxateurs zijn ‘Makelaars in woongeluk’. Maroesja: "Een huis kopen of verkopen is niet zomaar iets. Het is een van de belangrijkste aankopen of verkopen in iemand z'n leven. Het gaat dus om emoties. Onze slogan is niet voor niets ‘Dé makelaar die snapt dat je ook een mens bent." "Onze kracht is daarnaast de tijd die wij nemen voor onze klanten", vult Nicoline haar aan. "Juist in deze hectische woningmarkt is het belangrijk dat een makelaar er voor je is. We nemen ze mee in het hele proces van A tot Z, of het nou gaat om het kopen of verkopen van een huis. En dat kan omdat we thuis zijn in alle facetten van de makelaardij."
Maroesja startte haar carrière in de werving en selectie. "Toen hielp ik mensen aan een baan en nu aan een huis." Sinds 15 jaar werkt ze in de makelaardij, in 't Gooi en Flevoland. "In Lelystad werken vind ik heerlijk, ik houd van dit nieuwe gebied vol kansen." Nicoline kwam via een start als valutamakelaar in de bedrijfsmakelaardij terecht als bedrijfsmakelaar en bedrijfstaxateur. Vervolgens groeide ze door als woningmakelaar en woningtaxateur. "Ik woon ook in Lelystad en geniet van de rust en de omgeving." Ze leerden elkaar kennen doordat ze collega’s werden bij hetzelfde filiaal van hun werkgever in Almere. De drive en passie die ze beiden hadden, bleek echt tot een klik te leiden. "We kijken op dezelfde manier naar ons vak en geloven beiden dat de huizenmarkt menselijker kan."
De klik kan er zijn, maar dan nog samen ondernemen. Wat maakt hun combinatie succesvol? Nicoline: "In april van dit jaar gingen wij beiden uit dienst bij die werkgever en startten wij Juist. We hadden (en hebben) er het volste vertrouwen in dat dit zou lukken, want we hebben dezelfde passie en gedrevenheid, namelijk mensen persoonlijk te begeleiden met de ver- en/of aankoop van hun woning." Maroesja: "Wij vullen elkaar heel goed aan, daar ligt absoluut onze kracht. Verder is het iedere dag weer een feestje om dat te doen wat je het liefste doet. Mensen helpen met de ver- en/ of aankoop van hun huis!"
Door een collega makelaar in Lelystad kwamen ze bij de BKL, vertelt Maroesja. "En we waren wel benieuwd naar de netwerkmogelijkheden in Lelystad." Nicoline: "We vinden het belangrijk om mensen te leren kennen in de stad."
Fotograaf: Yvette Kulkens Photography.