Dinsdag 23 april vond de zeer geslaagde bijeenkomst Floriade & Business voor heel ondernemend Flevoland en omgeving plaats. De ondernemers waren in KAF Almere uitgenodigd om bijgepraat te worden over Floriade Expo 2022 en over de stadswijk die na het event van 180 dagen zal verrijzen op het Floriadeterrein.
Bron: artikel van Floriade Business Club
Ook werden de bijna 500 aanwezige ondernemers geïnformeerd over de betekenis van Floriade Expo 2022 voor ondernemers en de regio en over de mogelijkheden om bij te dragen aan (de ‘Making Of’ van) Floriade Expo 2022 en de stadswijk.
Grote opkomst
Tijdens de bijeenkomst Floriade & Business werd benadrukt dat de Expo lokaal ondernemerschap wil bevorderen. We creëren een ondernemersplatform en -netwerk door zoveel mogelijk ondernemers te betrekken bij de wereldtuinbouwtentoonstelling. Wij hebben zeer veel enthousiaste ondernemers mogen ontvangen en waarderen het dat de animo zo groot was. Voor alle ondernemers een korte terugblik. Was je niet in de gelegenheid aanwezig te zijn, lees ook vooral verder en maak gebruik van de mooie kans om onderdeel uit te maken van een grote groep betrokken ondernemers bij Floriade Expo 2022.
Structurele effecten
Als eerste aan het woord was Peter Verdaasdonk, directeur Floriade Almere 2022 B.V., die de ondernemers meenam in de ontwikkelingen van de Expo. Vanuit jarenlange expertise in de wereld van de grote evenementen gaf Peter Verdaasdonk zijn visie op organisatorische vraagstukken bij de realisatie van zo’n groot evenement. Bovenal benadrukte hij de structurele economische effecten voorafgaand, tijdens en na een evenement als Floriade Expo 2022 voor Almere en voor de wijde omgeving.
Be(r)tula Nigra
Peter Verdaasdonk benoemde Bert Gijsberts tot Ere-Ambassadeur Floriade Business Club vanwege zijn jarenlange inzet voor de Business Club en de Expo. Waarna hij een oorkonde overhandigd kreeg. Als dank is er tevens een boom aan Bert geschonken die op het Floriadeterrein komt te staan, de rode berk, met haar Latijnse naam Betula Nigra. Bert heeft het stokje overgedragen aan Nathal van Rijn, voormalig directievoorzitter Rabobank Almere en een bekende in het MKB in de regio. Nathal start per direct als Ambassadeur Bedrijfsleven van de Floriade Business Club.
Introductie App
De presentatie van Peter Verdaasdonk werd afgesloten met de introductie van de app voor ambassadeurs van de Floriade Business Club (FBC). De app wordt hét communicatiekanaal om makkelijk contact te kunnen leggen, te netwerken en ideeën uit te wisselen. Inmiddels heeft al meer dan de helft van alle FBC-ambassadeurs de app geïnstalleerd. Heb je dit nog niet gedaan, check je eerder ontvangen mail over de app, klik op de download en installeer via ‘Bundeling’ de Floriade Business Club app. Heb je nog vragen hierover? Mail naar info@floriadebusinessclub.nl.
Trends en inspiratie
Vervolgens nam trendwatcher Adjied Bakas de aanwezigen mee in de trends die leven op het gebied van de thema’s van de wereldtuinbouwtentoonstelling: groen, voeding, energie en gezondheid. Met markante films, beelden van over de hele wereld en prikkelende quotes zette hij menigeen aan het denken. Bakas sloot zijn inspirerende verhaal af met de onthulling van zijn tulpentoren, als landmark van Almere. Of de toren er komt? Wie zal het zeggen. Deze bijeenkomst stond sowieso in het teken van uitwisseling van inspiratie, het kenbaar maken van ideeën en je aanmelden via de inkoopportal.
Expo belangrijk voor regio
Wethouder Economische Zaken Maaike Veeningen vertelde hoe de Floriade een boost geeft aan het Almeerse zakenleven en dat we iedereen nodig hebben, de kleine eenmanszaak net zo goed als de grote ondernemer. Dit verhaal werd bevestigd door Etienne Schiffelers, projectmanager Facilitair Management bij Floriade Almere 2022 B.V. en betrokken geweest bij de vorige Floriade in Venlo in 2012. In zijn presentatie schetste hij verschillende mogelijkheden voor ondernemers om te participeren op het gebied van business, arrangementen, sponsoring en meer. Hij gaf mooie voorbeelden uit Venlo, waar in totaal 376 lokale en regionale bedrijven bij betrokken waren. Zoals kleine groenvoorzieners die de handen ineen sloegen en een sleutelmaker. Je bent nooit te klein om een ‘grootse’ bijdrage te kunnen leveren.
Informatiehuisjes
Op de ondernemersmarkt na het plenaire gedeelte, was er volop ruimte tot netwerken. Ook konden de ondernemers informatie inwinnen bij de verschillende ‘huisjes’. In deze huisjes stonden medewerkers van verschillende bedrijfskringen en ondernemersverenigingen uit de Provincie Flevoland, de expo-organisatie, Floriade Business Club, Urban Greeners, Floriade Academy, Floriade Werkbedrijf, Amvest/Dura Vermeer en gemeente Almere waarbij de ondernemers nadere informatie konden inwinnen en bestaande ideeën konden toetsen.
Inkoopportal
Nog niet ingeschreven en wel geïnspireerd geraakt om ook bij te dragen aan Floriade Expo 2022 met als thema de Groene Stad van de Toekomst? Schrijf je dan in via de inkoopportal. Want bij iedere uitvraag wordt gebruik gemaakt van het ondernemersbestand uit deze portal. Of wil je als één van de deelnemers deel uitmaken van de Expo? Geef dan hier je gegevens aan ons door
Wil je terugblikken op de bijeenkomst? Bekijk hier de foto’s en de aftermovie.