Bericht

Studenten Windesheim buigen zich over bedrijfsproces Tricover

Zestig studenten officemanagement associate degree van Windesheim Flevoland namen maandag 5 februari de bedrijfsprocessen bij Heynen Systems aan de Staalstraat in Lelystad onder de loep. ‘Ik wil graag de nieuwe generatie managers laten ervaren hoe leuk het is om een product te maken. Om daar betrokken bij te zijn’, zegt directeur Chris Heynen.

‘We zoeken constant de verbinding met het bedrijfsleven’, zegt docent Floortje Streefkerk. ‘Dat is erg belangrijk.’ Volgens Chantal Stuut (25) geeft de rondleiding geeft een heel duidelijk beeld van de processen. ‘Ondanks dat het best een ingewikkeld proces is’, zegt ze.

Dat kan Chris Heynen alleen maar beamen. ‘Het is voor ons dagelijkse kost en wij hebben daar zelfs een professional voor ingehuurd: Klaas Kunst. Hij adviseert ons bijvoorbeeld hoe we minder afval kunnen produceren en op tijd kunnen leveren.’

Speciaal gaasdoek
Heynen Systems produceert Tricover; machines die textiel voor kussens en matrassen fabriceren. Die machines worden op de locatie in Lelystad in alle soorten en maten gebouwd. ‘Zoals je voor een Senseo-apparaat een speciaal koffiepadje nodig hebt, zo hebben wij een gaasdoek ontwikkeld. Zodat onze klanten makkelijk een hoes om het matras of kussen krijgen.’

De groep studenten mag een van deze machines zelf bedienen. Ze krijgen als aandenken allemaal een pet met het bedrijfslogo mee en verpakken die in gaasdoek.

Studenten beschrijven bedrijfsproces
De studenten zijn onderverdeeld in groepen en iedere groep werkt na de rondleiding het bedrijfsproces van Tricover uit. Dat doet iedereen verschillend, merkt Chris Heynen. ‘De eerste groep beschreef het proces vanuit de route in de fabriek, de tweede vanuit bedrijfseconomisch oogpunt en de derde nam de klant als uitgangspunt.’ In alle gevallen klopt de volgorde en dat stemt de directeur tevreden.

Het is volgens Chris belangrijk om processen te herkennen, omdat je dan ook ziet waar er nog mogelijkheden liggen. ‘Je wilt continue verbeteren en om dat bereiken moet iedere medeweker precies weten hoe het bedrijfsproces in elkaar zit.’ Docent Floortje Streefkerk: ‘Je kunt als medewerker alleen goed functioneren als je kijkt welke schakel jij bent.’

Auto van Legoblokjes
De studenten oefenen verder met een– op het oog simpele – opdracht: in tweetallen van Legoblokjes een auto maken. ‘We kregen een globale instructie en iedereen ging aan de slag’, vertelt Alisia Kat (22). Uiteindelijk hadden we allemaal een andere auto gemaakt. ‘De instructie was ook expres een beetje vaag’, merkt een andere student op.

Verbinding met bedrijfsleven
‘Als officemanager moet je meedenken en –beslissen over processen binnen een bedrijf’, vertelt Floortje. ‘De eerstejaarsstudenten die hier vandaag zijn, volgen deze periode het vak procesanalyse, waarin ze leren om processen te herkennen en om die uit te schrijven. Dat we dan een bedrijf als Tricover mogen bezoeken, is erg belangrijk.’

Meer informatie? Kijk eens op www.tricover.com en www.windesheimflevoland.nl.

Realisatie: verenigingenweb