Bericht

Lelystad Airport moet door

Vanaf vrijdag 8 december is ‘Lelystad Airport moet door!’ een feit. De stichting heeft als doel de stem te laten horen van de zwijgende meerderheid die voor de uitbreiding van Lelystad Airport is. ‘Lelystad Airport moet door’ wil dat de vakantieluchthaven - zoals afgesproken - op 1 april 2019 opent.

Het bestuur van de stichting bestaat uit Bart Jan Binnerts, Irene Medema, Cees Okkerse en Dirk Jan Verdoorn en wordt breed ondersteund door bedrijven, organisaties, inwoners en instanties in Flevoland, Gelderland en Overijssel. ‘Lelystad Airport heeft een grote positieve impact op de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in de regio. Nu kiezen voor uitstel heeft grote consequenties op allerlei fronten’, aldus Cees Okkerse van de kersverse stichting.

Op donderdag 21 december vindt er in de Tweede Kamer een extra debat plaats over Lelystad Airport. De Tweede Kamer spreekt dan over de MER. Er ligt een motie waarin wordt opgeroepen om Lelystad Airport 5 jaar uit te stellen en eerst het luchtruim opnieuw in te richten. ‘Hier zijn wij pertinent tegen’, zegt hij.

Overlast in cijfers
De door tegenstanders gevreesde overlast in de aanvangsperiode, tot herziening luchtruim, bestaat uit maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dit zijn 5.000 vluchten. In het begin gemiddeld 1 vliegtuig per 3 uur en later 1 per 1,5 uur (steeds tussen 06.00-23.00/24.00 uur en op verschillende plekken). De gevolgen van uitstel opening Lelystad Airport zijn zwaarwegender dan deze geluidshinder op de aansluitroutes.

Breed draagvlak
Er is breed draagvlak voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Lelystad Airport heeft binnen provincie Flevoland een groot draagvlak bij de bevolking (ongeveer 70 procent is positief). Vergelijkbare cijfers komen uit een enquête van dagblad De Stentor onder inwoners van Overijssel en Gelderland.

Werkgelegenheid
Lelystad Airport zorgt voor arbeidsplaatsen. Deze arbeidsplaatsen zijn heel erg nodig in de regio! In fase 1 (10.000 vliegbewegingen) zorgt Lelystad Airport alleen al voor 400 fulltime banen (directe werkgelegenheid). Daar komt door de komst van de luchthaven afgeleide werkgelegenheid nog bij: dat begint met tientallen banen. Bij groei naar – in de eindfase - 45.000 vliegbewegingen gaat het om 2.500 fulltime banen (directe werkgelegenheid) en 500 tot mogelijk meer afgeleide banen (indirecte werkgelegenheid).

Economische ontwikkeling
Naast de groei in werkgelegenheid heeft de doorontwikkeling van Lelystad Airport een zeer gunstige invloed op de economische ontwikkeling.  Als we de opening met 5 jaar uitstellen zullen (internationale) bedrijven hun besluitvorming voor investeringen van tientallen miljoenen opschorten;  mogelijk zelfs stopzetten.

Investeringen zijn al gedaan
In de infrastructuur (zoals de verbreding en afslag A6) en in de luchthaven zelf is zowel door het Rijk, de regio en de luchthaven Lelystad al fors geïnvesteerd. Deze infrastructuur en luchthavenvoorzieningen zullen de eerste 5 jaar nauwelijks worden gebruikt, hetgeen een forse financiële schade betekent. Verder zijn door Lelystad Airport al contracten gesloten met verschillende dienstverleners. Deze ondernemers zullen mogelijk schadeclaims indienen bij vertraging en ook dit leidt tot verlies van werkgelegenheid.

Handig dichtbij
Heel veel bewoners en bedrijven kijken er naar uit om via Lelystad Airport (dichtbij, volop parkeergelegenheid, geen lange rijen en met een snack van De Lelystadse Boer in de handbagage) een stedentrip te maken of met vakantie te gaan.

Meer informatie, stemmen en doneren? www.lelystadairportmoetdoor.nu

Realisatie: verenigingenweb